Društveno odgovorno poslovanje (DOP) nezamjenjiv je koncept integriran u suvremeno poslovanje. Predstavlja kontinuirani proces, potiče razvoj društva, brine se za zaštitu okoliša, podiže kvalitetu života, stvara bolji imidž i daje konkuretnu prednost. Biti društveno odgovoran ne znači samo ispunjavati zakonske obaveze, već i više od toga, ono podrazumijeva da se u vlastiti sustav donošenja odluka integrira briga za okoliš te ulaže u ljudske resurse i odnose sa svim dionicima.
Kako implementiramo DOP u našu djelatnost?
Ustanova Zoološki vrt Grada Zagreba pokazuje predanost društvenoj odgovornosti kroz mnogobrojne aktivnosti koje doprinose zajednici, očuvanju prirode i edukaciji mladih.
Pored brige za okolišna pitanja (https://zoo.hr/odrzivost-u-zooloskom-vrtu-grada-zagreba/) stalo nam je i do utjecaja na društvo i zajednicu u cjelini.
Obrazovanje, usavršavanje i osobni razvoj zaposlenika
Svakodnevno se dolazi do novih saznanja o biologiji i ekologiji vrsta, načinima držanja i metodama osiguranja dobrobiti za životinje izvan njihova prirodnog staništa.
Nužno je ići ukorak s tim novim saznanjima kako bismo mogli:
- sustavno raditi na skrbi, zaštiti i očuvanju tih vrsta kroz svakodnevan rad
- ispravno i kvalitetno educirati javnost o potrebi zaštite i očuvanja životinjskih vrsta
- što više djelatnika uključiti u projekte istraživanja i razvoja
Obrazovanje, usavršavanje i osobni razvoj zaposlenika od ključne su važnosti za poslovanje Ustanove Zoološki vrt. Aktivno se podupire svako dodatno usavršavanje i educiranje zaposlenika kako bi oni na radnom mjestu mogli iskazati svoj puni potencijal. Ulaganje u stjecanje i razvoj kompetencija zaposlenika omogućuje usvajanje specijalističkih znanja te kontinuirano praćenje najnovijih spoznaja i znanstvenih postignuća što ne samo da podiže razinu kvalitete, već i jača njezinu prepoznatljivost.
Biti profesionalac u pravilnom držanju i brizi za životinje proces je cjeloživotnog učenja. Zanimanja svakodnevne skrbi za životinje zahtijevaju kontinuirano obrazovanje, ali sve počinje usvajanjem kvalitetnih temeljnih vještina i kompetencija, koje je potrebno stalno usavršavati.
Kako su se kroz desetljeća zoološki vrtovi mijenjali, tako se mijenjala i uloga njihovih zaposlenika. Danas svi zaposlenici imaju ključnu, ali i zajedničku ulogu u pravilnom držanju životinja, osiguranju njihove dobrobiti, prevenciji bolesti te uspješnoj reprodukciji životinja. Cjeloživotno učenje ključno je za sve zaposlenike jer omogućuje kontinuirano usvajanje novih spoznaja o životinjskom svijetu, savladavanje suvremenih tehnologija te suočavanje s izazovima zaštite ugroženih vrsta i očuvanja okoliša. Osobito je važno raditi i na poboljšanju intrapersonalnih ili međuljudskih vještina jer svi djelatnici imaju neizostavnu ulogu u svakodnevnoj komunikaciji unutar vlastitog tima, kao i u komunikaciji s drugim suradnicima te izravnoj komunikaciji s posjetiteljima i drugim interesnim skupinama.
Ustanova sustavno, planski i neprestano provodi aktivnosti osposobljavanja, usavršavanja i obrazovanja zaposlenika u cilju stjecanja stručnih znanja, razvoja osobnih kompetencija te znanja iz područja zdravlja i sigurnosti na radu, zaštite okoliša te sustava kvalitete. Potiču se i financiraju specijalistički i doktorski studiji, aktivno i pasivno sudjelovanje na seminarima i kongresima u tuzemstvu i inozemstvu, pohađanje stručnih tečaja i specijaliziranih radionica za razvoj stručnih znanja vještina, obrazovanje auditora za upravljanje sustavima kvalitete i drugi programi osposobljavanja.
Osposobljavanje se provodi u skladu s internom procedurom i povezanim radnim uputama te u skladu s Godišnjim planom osposobljavanja koji se izrađuje na razini Ustanove. U planiranju obrazovnih aktivnosti sudjeluju i rukovoditelji te predstavnik službe zaštite na radu. Pokrenute aktivnosti osposobljavanja redovito se prate, kao i zadovoljstvo zaposlenika u vezi s njima. Vrednovanje svih ostvarenih aktivnosti, ocjena stanja osposobljenosti zaposlenika te vrednovanje učinkovitosti obrazovanja, kao i prijedlozi za unaprjeđenja trebaju sastavni su dio izvještaja o radu na obrazovanju, osposobljavanju i usavršavanju zaposlenika.
Ustanova neprestano radi na poboljšanju procesa vezanih za obuku i obrazovanje te na razvoju sustava upravljanja kompetencijama, unutarnjih programa obuke, dostupnosti i odabiru vanjskih programa obuke te praćenju provedbe i učinaka obrazovnih aktivnosti.
Edukacija novozaposlenih djelatnika
Učinkovito uvođenje novih zaposlenika u radno okruženje mnogo je više od pukog upoznavanja s radnim mjestom i kolegama. Cilj nam je prvenstveno poticanje razvoja osjećaja pripadnosti i motivacije od samog početka te izgraditi temelje za dugoročni razvoj i zadovoljstvo na radu.
U okviru programa edukacije novozaposlenih djelatnika, potrebno ih je upoznati s ustrojem i internim propisima organizacije, organizacijom rada, radom odjela i vlastitom radnom ulogom, kolegama i suradnicima te ostalim organizacijskim jedinicama. Dodijeljena im je osoba za podršku i vodstvo prilikom usvajanja radnih zadataka, u skladu s postavljenim ciljevima. Kako bi se novim zaposlenicima olakšala inicijalna prilagodba na novo okruženje i kako bi im važne informacije bile dostupne na jednom mjestu, u planu je izrada tzv. Priručnika za zaposlenike. Priručnik za zaposlenike treba sadržavati informacije bitne za orijentaciju uključujući mape s lokacijama službi i odjela, organizacijsku shemu, kontakte te misiju i viziju Ustanove.
Organizacija stručnih radionica i predavanja – ključne aktivnosti za razvoj kompetencija
Kako bi se novim djelatnicima omogućila brža adaptacija na novo radno okruženje, ključno je organizirati praktične radionice i druge edukacije usmjerene na stjecanje i razvoj specifičnih stručnih vještina potrebnih za obavljanje svakodnevnih radnih zaduženja. Ove aktivnosti ne samo da ubrzavaju usvajanje potrebnih znanja i vještina, već i pridonose jačanju samopouzdanja novih zaposlenika. Kroz interaktivne radionice, simulacije stvarnih radnih situacija, projektnih zadataka i grupnih diskusija, zaposlenici se mogu bolje upoznati s očekivanjima Ustanove što je temelj za njihovu dugoročnu angažiranost i zadovoljstvo.
Evaluacija uspješnosti ovih radionica ključna je za osiguravanje njihove učinkovitosti. Prikupljanje povratnih informacija od sudionika, kao i praćenje njihove primjene novostečenih vještina na radnom mjestu, omogućuje kvalitetno planiranje budućih edukacija te poboljšanje njihove kvalitete. Time se ne povećava isključivo samo zadovoljstvo zaposlenika, već se i doprinosi boljoj pripremljenosti zaposlenika za buduće izazove u radu.

Suradnja s obrazovnom i znanstvenom zajednicom
Poslodavci koji aktivno sudjeluju u obrazovanju, pokazuju odgovornost prema društvu i zajednici te promiču pozitivne vrijednosti. Suradnja Ustanove, obrazovne i znanstvene zajednice oduvijek se njeguje i neprestano unaprjeđuje.
Aktivna suradnja između znanstvene zajednice i gospodarstva ključni je pokretač pozitivnih promjena u društvu – omogućuje zajedničko rješavanje izazova u znanstvenim i stručnim djelatnostima, doprinosi razvoju konkurentnog znanstvenog sustava i gospodarstva temeljenog na znanju, usmjerava obrazovne programe prema tržišnim potrebama, povećava konkurentnost pojedinaca na tržištu rada te pruža podršku obrazovnom sustavu kroz organizaciju praktične nastave, mentoriranje i organizaciju stručnih posjeta.
Ustanova kontinuirano provodi sljedeće zajedničke aktivnosti u suradnji s obrazovnom i znanstvenom zajednicom:
- partnerstvo na zajedničkim znanstveno-istraživačkim projektima
- sudjelovanje u nastavnom procesu
- mentorstva
- članstva u stručnim povjerenstvima
- obrazovanje (diplomski, poslijediplomski, doktorski, specijalistički studij)
- stručni posjeti i stručna praksa
- sudjelovanje na konferencijama i stručnim skupovima
Kao posebna podrška obrazovanju Ustanova sudjeluje u nekoliko projekata usmjerenih k unaprjeđenju razvoja znanja i obrazovanja u zajednici.


Organizacija i provedba stručne prakse za učenike i studente
Organiziranje i provođenje praktične nastave kod poslodavca omogućuje učenicima i studentima stjecanje vrijednih iskustava i znanja u stvarnom radnom okruženju. Ulaganjem u potencijalne buduće kadrove, poslodavci pomažu u smanjenju jaza između teorijskog obrazovanja i stvarnih potreba tržišta rada. Također, omogućavanjem praktične nastave, poslodavci pomažu lokalnoj zajednici da razvija kvalitetniju radnu snagu, što dugoročno doprinosi ekonomskom razvoju.
Unutar ustanove odvijaju se različiti oblici formalne edukacije za srednjoškolce i studente, a uskoro će se stručna praksa i praktična nastava održavati i u Oporavilištu za divlje životinje Zoološkog vrta Grada Zagreba. Učenicima srednjih škola omogućena je praktična nastava, a studentima uz praktičnu nastavu i mentorstvo za završne ili diplomske radove s relevantnom temom.
Učenje kroz rad omogućava učenicima proširenje stečenih kompetencija u procesu formalnog obrazovanja te razvoj odgovarajućih vještina koje doprinose boljem snalaženju u radnom okruženju, većoj samostalnosti i lakšem pronalasku zaposlenja.
Nastava praktičnog dijela kurikuluma kontinuirano se već godinama organizira i provodi za nekoliko strukovnih usmjerenja: Veterinarski tehničar, Šumarski tehničar te Tehničar zaštite prirode.
Tijekom 2024. godine 127 učenika te 14 studenta odrađivali su stručnu praksu unutar Ustanove.



Projekt „Modernizacija sustava strukovnog obrazovanja i osposobljavanja“
Moderan sustav strukovnog obrazovanja i osposobljavanja prepoznaje i odgovara na stvarne potrebe društva i gospodarstva. Uključuje sve interesne strane u proces izrade novih strukovnih kurikuluma s jakom poveznicom s potrebama tržišta rada kroz izrađene standarde zanimanja i standarde kvalifikacija. Spomenuti standardi nastaju nastavno na aktivno i pravovremeno prepoznavanje promjena u zahtjevima tržišta rada i odgojno-obrazovnog sustava, a stvaranje ravnoteže između njih očituje se u jasno definiranim i relevantnim odabirom obrazovanja koje im može pružiti stjecanje općeobrazovnih te ključnih ispecifičnih strukovnih kompetencija kao osnove za daljnje cjeloživotno učenje te veću mobilnost, konkurentnost i zapošljivost.
Ustanova Zoološki vrt odabrana je od strane Agencije za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih (ASOO) za člana radne skupine kao predstavnik iz reda poslodavaca te je u suradnji s predstavnicima iz obrazovnog sektora kreirala i predložila dva nova standarda zanimanja, nastavno na njih dva standarda kvalifikacije, te jednu mikrokvalifikaciju. Svi predloženi dokumenti upisani su u Registar Hrvatskog kvalifikacijskog okvira (Registar HKO):
- Standard zanimanja i Standard kvalifikacije za postojeće zanimanje – Veterinarski tehničar (4.2)
- Standard zanimanja i Standard kvalifikacije za predloženo novo zanimanje – Veterinarski tehničar specijalist (5).
- Mikrokvalifikacija – Veterinarski tehničar specijalist (5).
Uključivanjem Ustanove u reformu i modernizaciju strukovnog obrazovanja, aktivno doprinosimo usklađivanju obrazovnog sustava s potrebama tržišta rada. Time smanjujemo nepodudarnosti između ponude i potražnje za vještinama, što dugoročno pridonosi društvenoj održivosti i gospodarskom razvoju.

Erasmus+ akreditacija za područje strukovnog obrazovanja i osposobljavanja
Agencija za mobilnost i programe Europske unije (AMPEU), dodijelila je Ustanovi Zoološki vrt Grada Zagreba Erasmus akreditaciju u području strukovnog obrazovanja i osposobljavanja za razdoblje od 1. veljače 2022. do 31. prosinca 2027. godine.
Ustanova Zoološki vrt Grada Zagreba prihvatljivi je nositelj akreditacije u području strukovnog obrazovanja i osposobljavanja jer organizira i izvodi praktičnu nastavu za nekoliko različitih strukovnih usmjerenja te aktivno sudjeluje u modernizaciji sustava strukovnog obrazovanja i osposobljavanja kroz izradu novih standarda zanimanja i kvalifikacija.
Zoološki vrt jedinstveno je mjesto koje praktikantima pruža iznimno iskustvo izravnog kontakta s tematikom njihovog obrazovnog programa te svojim izvorima znanja utječe na stvaranje pozitivnih stavova prema očuvanju bioraznolikosti. Svjesni smo da je vrijednost kvalitetnog programa praktične nastave u direktnoj vezi s uspješnim strukovnim obrazovanjem. Kako bi učinkovito nastavili svoje djelovanje te u budućnosti bili prepoznati kako kompetentan poslodavac za pružanje stručnog dijela obrazovanja, u cilju nam je unaprijediti postojeći sustav organizacije i izvođenja praktične nastave unutar Ustanove.
Erasmus akreditacija omogućuje Ustanovi jednostavniji pristup financiranju u okviru Ključne aktivnosti 1 u novom programu Erasmus+ te otvara brojne mogućnosti ne samo za mobilnost osoblja u svrhu učenja, već i za profesionalni i osobni razvoj njezinih zaposlenika. Dodjelom Erasmus akreditacije potvrđuje se da je Ustanova Zoološki vrt usvojila plan za provedbu visokokvalitetnih aktivnosti, koje će provoditi tijekom međunarodnih mobilnosti u svrhu razvoja svoje organizacije, a pri tome slijedi Erasmus standarde kvalitete.
Akreditiranim organizacijama ti standardi kvalitete jamče uspjeh, a sudionicima kvalitetu.
Do sad je ukupno 23 zaposlenika sudjelovalo u aktivnostima mobilnosti u cilju praćenja rada kod ustanova partnera, te desetero zaposlenika u aktivnostima mobilnosti u cilju tečaja. Na to je utrošeno ukupno 64.265,00 € od dodijeljenog budžeta.

